Kan du sige nej?

Som manager opfordres du konstant til at gøre ting – af din chef, af en af dine kolleger ledere, som lederen af en anden afdeling, af en af dine medarbejdere.
Dit arbejdsliv er et konstant bombardement af anmodninger, der kommer fra alle sider.
Din chef vil bede dig om en hurtig rapport om et eller andet i gang for hans kommende møde med direktørerne eller hans besøg for at se oversøiske kunder. Betænkningen er naturligvis meget presserende.
Eller du vil blive bedt om at give en præsentation om nogle aspekter af afdelingens arbejde kolleger andre steder i virksomheden. Det vil være en vigtig kommunikation mellem afdelinger og vil resultere i god reklame for dig, dit team, og dens arbejde.
Naturligvis vil du modtage mange invitationer til at deltage i møder som din tilstedeværelse er nødvendig.
Og uden tvivl dine kolleger ledere vil kontakte dig for at spørge lille tjeneste som giver deres særlige anmodning højere prioritet end andre, eller aflede en ressource til et andet projekt til at fremskynde, på bekostning af en anden. Overflødigt at sige, er din kollega en mødeindkaldelse afgørende for virksomheden.
Alle disse krav kommer oven i din sædvanlige opgaver såsom skrider nye projekter, planlægning af budgetter, at studere markedet og dine konkurrenter, organisere dine medarbejdere, revidere deres fremskridt og planlægger deres uddannelse. Og selvfølgelig er der altid de særlige anmodninger fra dine medarbejdere til at møde dig for at drøfte nogle personlige klage eller andet problem.
Listen bliver ved og ved.
Hvis du lader denne konstante bombardement af anmodninger få styr på dig, vil du være jorden ned under vægten af dem. Der vil være nogen ende på dem. Dit arbejde og din afdeling vil lide.
Du skal lære at sige nej.
Der er en grænse for, hvad nogen enkeltperson eller gruppe kan udføre i en given tid og det er dit job som manager til at indstille denne grænse. Det er op til dig at bevare kontrollen. Det er for let at altid sige ja, især til din chef.
Alle beundrer en ‘kan gøre’ holdning. Ingen kan lide en person at siger “nej” til alt. Men folk ogsÃ¥ gerne se resultater. De ønsker ikke blot løfter. De ønsker at se jobbet blev fuldført. Det er helt bagslag at løfte mere, end du kan levere. Hvis du gør, sÃ¥ til sidst du vil ikke blive bedt om mere. Dit omdømme, og at dit team vil være væk for evigt.
Så Vær realistisk. Definere dine grænser. Sætte grænsen. Sortere de centrale opgaver, at du behøver at gøre for enhver pris og prioritere dem. Så se hvad du kan gøre. Holde fast i din beslutning. Forklare hvorfor.
Du vil snart kunne ses at være en pålidelig operatør. Andre vil stole på din dømmekraft. De vil lære, at når du siger, du vil gøre et job du virkelig vil gøre det, og til tiden. Og når du siger at du ikke kan gøre jobbet vil acceptere dit ord, fordi de vil vide, at du ikke bare gør undskyldninger.
Dit omdømme, og at dit team vil blive etableret.
(c) Copyright 2004

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *